Signes sommertogt 2019 |
|||||||||
![]() Dag 2 |
![]() Dag 3 |
![]() Dag 4 |
![]() Dag 5 |
![]() Dag 6 |
![]() Dag 7 |
![]() Dag 8 |
![]() Dag 9 |
||
![]() Dag 10 |
![]() Dag 11 |
![]() Dag 12 |
![]() Dag 13 |
![]() Dag 14 |
![]() Dag 15 |
![]() Dag 16 |
![]() Dag 17 |
![]() Dag 18 |
![]() Dag 19 |
![]() Dag 20 |
![]() Dag 21 |
![]() Dag 22 |
![]() Dag 23 |
![]() Dag 24 |
![]() Dag 25 |
![]() Dag 26 |
![]() Dag 27 |
![]() Dag 28 |
![]() Dag 29 |
![]() Dag 30 |
![]() Dag 31 |
![]() Dag 32 |
![]() Dag 33 |
![]() Dag 34 |
![]() Dag 35 |
![]() Dag 36 |
![]() Dag 37 |
![]() Dag 38 |
![]() Dag 39 |
![]() Efterskrift |
Andre Ture |
Vi startede dagen med at se nærmere på det imponerende vandkraftværk Rhinau, og fortsatte herefter østpå. I det fjerne kunne vi se Vogeserne, så vi satte kursen til et tilfældigt sted, og fandt en særdeles smuk rute. Dejligt igen med lidt bjergkørsel. I en rundkørsel så vi en vippe, der blev drevet af vandkraft, og hele byen var pyntet med blomster i bedste franske stil. Tilsyneladende er der mange byer med i en ordning, hvor man får tildelt fra 1 til 3 stjerner, alt efter hvor mange blomster der. Vi kender ikke kriterierne for tildelingen. Frokosten indtog vi på Col de Mandray, hvor vi igen blev mindet om en af de mange krige, der har hærget i Nord og Vestfrankrig, i form af et mindesmærke for WW II. Vi holdt en del stop langs den meget smukke rute, og den er også populær blandt de 2 hjulede, med og uden motor. Uden vi vidste af det, havnede vi på Tour De France ruten, og vi kan se at folk er begyndt at finde holdepladser, for at få den bedste, inden feltet kommer på torsdag. Vi har lidt is i maven, for det er længe for os, at holde samme sted i 5 dage, og vi har heller proviant til det, for man risikerer at blive lukket inde. Vi overnattede faktisk på Le Grand Ballon, en kategori 3 stigning i begyndelse af etapen. Det er blot en parkeringsplads ved en restaurant, men vi holder vel 10 vogne. Vi forsætter ned fra bjerget senere, og vil prøve at finde en god plads på den sidste stigning mod målet i La Planche Des Belles Filles, som er en kategori 1 med mål på toppen. Om natten blev vi vækket af lyn og torden, men vejret var også lummert hele lørdag. |
|
Et blik fra besøgsbalkonen ned i
turbinehallen med de 5 generatorer.
|
|
I løbet af 166 km er der 10 sluser med et
samlet fald på 133 meter.
|
|
Denne rundkørsel skulle vi se nærmere på.
|
|
Vippen med børnene drives af vandkraft. Der
pumpes vand op i den lille beholder under drengen, og når der en
passende mængde i den, vipper den ned, hvorved vandet tømmes, og
pigen bliver tungest, så drengen vipper op. Og så starter det
forfra.
|
|
Mange franske byer er med i "Vallage Fleuri",
som går ud på at pynte byen med blomster. Der kan tildeles fra 1
til 4 blomster, men vi aner ikke kriterierne herfor. Ved at
nærlæse en række skilte, fandt vi ud af, at der både kan
tilføjes og slettes blomster på skiltene.
|
|
Vi fandt jo aldrig Kasselbjergene, så godt at
komme til Vogerserne og lidt op i højden. Her spiste vi frokost.
|
|
Flere gange hver dag bliver man mindet om 2.
Verdenskrig, når man færdes i Tyskland og Frankrig.
|
|
Vi holdt mange fotostop på den smukke rute
gennem Vogeserne, her et eksempel. Vejret var klart, hvilket gør
det hele smukkere.
|
|
Hestene er ret ligeglade med udsigten.
|
|
Vi gjorde holdt ved Le Grand Ballon, og
besluttede at overnatte der, selv om der ikke nogen officiel
plads. Tour De France feltet skulle passere denne lille
forhøjning senere på ugen, og entusiasterne var begyndt at finde
de gode pladser.
|
|
Udsigten fra Grand Ballon er OK.
|
|
Le Grand Ballon N47.9050 E7.1033 - gratis P
plads uden faciliteter - Der ligger en restaurant og en kiosk
ved pladsen.
|
forrige side | næste side | indledning | efterskrift | andre autocamperture |