Indledning

25. april

26. april 27. april 28. april 29. april 30. april 1. maj 2. maj 3. maj
4. maj 5. maj 6. maj 7. maj 8. maj 9. maj 10. maj 11. maj 12. maj 13. maj
14. maj 15. maj 16. maj 17. maj 18. maj 19. maj 20. maj 21. maj Efterskrift Andre ture

 

Alt  har en ende, også fantastiske ture, og denne levede i høj grad op til vore forventninger. Flyafgangene var præcise og alle papirer var i orden til indrejse i Canada. Udlevering og aflevering af vogne gik smertefrit, da alt jo var lavet hjemmefra i et samarbejde mellem Benns Rejser og Cruise Canada.

Vi konstaterede hurtigt at Cruise Canadas vogne er discount i forhold til Apollos, som vi har prøvet 2 gange. Der er kun punktvarme, dvs at varmen kun kommer et sted, og den blæser der sidder i ovnen larmer helt pænt. Da vi i den første uge havde nattefrost, var det en kold omgang at komme i bad, selv om vandet var varmt.
De havde heller ikke markise og generator som Apollo har, og bodelsbatteriet var også for lille. Vi kunne lige holde en nat over med varme på laveste trin. Vognene var heller ikke isolerede, så det er rene sommervogne. Vi var dog forberedte på kulden, så vi havde termoundertøjet med.

Vejret var nogenlunde som vi forventede det, men måske lidt koldere i den centrale del af landet end ventet. Til gengæld havde vi flot vejr i Alberta og BC. Nu findes der ikke forkert vejr, og vi nød hver dag i fulde drag, og accepterede naturens rytmer.

Selv om vi har været i næsten alle Europas lande, 4 Asiatiske og 17 stater i USA, så overgår Canada dem alle. Det er naturligvis en subjektiv betragtning, for det kommer an på hvad man søger. Hvis man er til sol og strand, så er Canada et dårligt valg, men er man til naturoplevelser, så er valget helt rigtigt.

Priserne på dagligvarer er nogenlunde som vi kender det i Danmark, bortset fra øl og vin, der er noget dyrere. Benzin er billigt, men km prisen bliver stor, da store biler bruger meget benzin.

Nogle nøgletal:
8000 km / 1700 liter benzin = 4,7 km/l for 2 personer. 4,7 km/l x 2 = 9,4 km/l pr passager.
Flyveturen: 6000 km / 218 l = 27 km/l pr passager

Til sidst tak til Anders Lykkegaard fra Benns for endnu et godt samarbejde, og også tak til min familie i Canada, Melinda og Darren i Tilley, AB og Karen og Rob i Delta, BC for godt værtskab. Særlig tak til Ellen Wagner for det flotte maleri og rundvisningen i kirken i Tilley.
Den største tak skal lyde til vore rejsevenner Kirsten og Allan og min elskede kone Jonna.

Randers d. 20. oktober 2019, John Ahrenkiel.