Indledning

25. april

26. april 27. april 28. april 29. april 30. april 1. maj 2. maj 3. maj
4. maj 5. maj 6. maj 7. maj 8. maj 9. maj 10. maj 11. maj 12. maj 13. maj
14. maj 15. maj 16. maj 17. maj 18. maj 19. maj 20. maj 21. maj Efterskrift Andre ture

 

Endelig oprandt den 25 april 2019, hvor vort Canada eventyr skulle tage sin begyndelse. Vi lettede fra Billund lufthavn kl. 6:00, og med de foreskrevne "kom 2 timer før" in mente, måtte vi op klokken "puha".

I Billund skal man nu om dage selv tjekke sin bagage ind, men også det klarede vi, og så kunne vi bare sætte os til at vente, blandt andre turister og travle forretningsfolk.

Efter en kort flyvetur til Amsterdam og en pæn lang vandretur gennem den lokale lufthavn, fandt vi vort KLM fly til Canada, en Boing 777-200 ER med det eventyrlige navn "Galapagos Island", og vi kunne sætte os til rette i de sæder, vi havde udvalgt i bagenden på styrbords side, i håb om at vi kunne få et glimt af indlandsisen på Grønland. Selv om vi kunne se på flyets kurs, at vi ville komme et pænt stykke op over Grønland, lovede det ikke for godt, da hele Verden havde gemt sig under skyerne. Som vanligt var vi hjemsøgt at heldet, for netop som vi nåede den Grønlandske østkyst, klarede det op, og vi kunne nyde den storslåede udsigt fra 12 kilometers højde.

Næste landkending var Canadas østkyst, og den lignede til forveksling den Grønlandske. Vi var lidt spændte på hvordan vejret var i området, og vi blev noget mistænksomme, da alt var frosset til og landskabet dækket af sne, når vi betragtede det fra oven. Det var måske ikke lige det, vi havde forventet, men kort før vi kom til Toronto, hvor vores autocampertur skal starte, ændrede det hele karakter. Det spirende forår var ankommet, og der var 18 graders varme med fuld sol.

Når man rejser til Canada via Toronto, er anmeldelse af indrejse høflig selvbetjening, men også det fandt vi ud af, så vi blev budt velkommen til Canada uden anmærkninger. Lufthavne bliver nok aldrig vore foretrukne mål, men efter nogle elevatorture op - ned - op - ned, fandt vi shuttle bussen til Hotel Crowne Plaza, hvor vi efter loven skal tilbringe første nat, inden vi kan leje autocamper.

Ved ankomsten skålede vi i noget lokalt øl af den lidt mørke type, og gik en kort tur i området, der ikke ligefrem oser af skønhed. En ting er at komme op kl. "puha", noget andet er så at erfare, at uret skal stilles 6 timer tilbage, så efter en meget lang dag faldt der ro over selskabet, efter en let gang aftensmad på hotellet.

 

Boeing 777-200 ER medtager 320 passagerer, og har en startvægt på knap 300 tons. Hele den hvide underdel blev fyldt med stykgods på flypaller. Flyet er forsynet med 2 stk. GE90 turbofan jetmotorer, der tilsammen yder 175.000 HK. Forbruget er 7 tons petroleum i timen, men noget større under start. Til gengæld er forbruget lav under landing, for den sidste halve time kører motorerne næsten kun i tomgang.

Et lille regnestykke: 7 tons x 8 timer = 56 tons a´ vægtfylde 0,8 = 70.000 liter brændstof.
70.000 liter / 320 passagerer = 218 liter pr passager for 6000 km.
6000 km / 218 l = 27 km/l pr passager (Husk dette tal når vi senere fortæller hvor meget brændstof en autocamper bruger).

 

Grønlands østkyst dukkede op under skyerne.

 

Storslået, smukt, koldt.

 

I nogle fjorde var der åbent vand.

 

New Foundland dukker op, og ser vældig kold ud.

 

Vi nærmer os Toronto, og foråret er på vej.

 

Vi leder lige efter et egnet sted at lande.

 

Den obligatoriske overnatning tog vi på Crowne Plaza. Der kører gratis shuttle bus til og fra Lufthavnen.

 

En meget lang dag, men når man er på vej mod nye mål, bliver man ikke så let træt, og den mørke øl gjorde underværker.

 

Indledning

25. april

26. april 27. april 28. april 29. april 30. april 1. maj 2. maj 3. maj
4. maj 5. maj 6. maj 7. maj 8. maj 9. maj 10. maj 11. maj 12. maj 13. maj
14. maj 15. maj 16. maj 17. maj 18. maj 19. maj 20. maj 21. maj Efterskrift Andre ture