Endelig oprandt den 25 april 2019, hvor vort
Canada eventyr skulle tage sin begyndelse. Vi lettede fra
Billund lufthavn kl. 6:00, og med de foreskrevne "kom 2 timer
før" in mente, måtte vi op klokken "puha". I Billund skal man nu om dage selv tjekke sin bagage ind, men også det klarede vi, og så kunne vi bare sætte os til at vente, blandt andre turister og travle forretningsfolk. Efter en kort flyvetur til Amsterdam og en pæn lang vandretur gennem den lokale lufthavn, fandt vi vort KLM fly til Canada, en Boing 777-200 ER med det eventyrlige navn "Galapagos Island", og vi kunne sætte os til rette i de sæder, vi havde udvalgt i bagenden på styrbords side, i håb om at vi kunne få et glimt af indlandsisen på Grønland. Selv om vi kunne se på flyets kurs, at vi ville komme et pænt stykke op over Grønland, lovede det ikke for godt, da hele Verden havde gemt sig under skyerne. Som vanligt var vi hjemsøgt at heldet, for netop som vi nåede den Grønlandske østkyst, klarede det op, og vi kunne nyde den storslåede udsigt fra 12 kilometers højde. Næste landkending var Canadas østkyst, og den lignede til forveksling den Grønlandske. Vi var lidt spændte på hvordan vejret var i området, og vi blev noget mistænksomme, da alt var frosset til og landskabet dækket af sne, når vi betragtede det fra oven. Det var måske ikke lige det, vi havde forventet, men kort før vi kom til Toronto, hvor vores autocampertur skal starte, ændrede det hele karakter. Det spirende forår var ankommet, og der var 18 graders varme med fuld sol. Når man rejser til Canada via Toronto, er anmeldelse af indrejse høflig selvbetjening, men også det fandt vi ud af, så vi blev budt velkommen til Canada uden anmærkninger. Lufthavne bliver nok aldrig vore foretrukne mål, men efter nogle elevatorture op - ned - op - ned, fandt vi shuttle bussen til Hotel Crowne Plaza, hvor vi efter loven skal tilbringe første nat, inden vi kan leje autocamper. Ved ankomsten skålede vi i noget lokalt øl af den lidt mørke type, og gik en kort tur i området, der ikke ligefrem oser af skønhed. En ting er at komme op kl. "puha", noget andet er så at erfare, at uret skal stilles 6 timer tilbage, så efter en meget lang dag faldt der ro over selskabet, efter en let gang aftensmad på hotellet.
|
Boeing 777-200 ER medtager 320 passagerer, og
har en startvægt på knap 300 tons. Hele den hvide underdel blev
fyldt med stykgods på flypaller. Flyet er forsynet med 2 stk.
GE90 turbofan jetmotorer, der tilsammen yder 175.000 HK.
Forbruget er 7 tons petroleum i timen, men noget større under
start. Til gengæld er forbruget lav under landing, for den
sidste halve time kører motorerne næsten kun i tomgang.
Et lille regnestykke: 7 tons x 8 timer = 56 tons
a´ vægtfylde 0,8 = 70.000 liter brændstof.
|
Grønlands østkyst dukkede op under skyerne.
|
Storslået, smukt, koldt.
|
I nogle fjorde var der åbent vand.
|
New Foundland dukker op, og ser vældig kold
ud.
|
Vi nærmer os Toronto, og foråret er på vej.
|
Vi leder lige efter et egnet sted at lande.
|
Den obligatoriske overnatning tog vi på
Crowne Plaza. Der kører gratis shuttle bus til og fra
Lufthavnen.
|
En meget lang dag, men når man er på vej mod nye mål, bliver man ikke så let træt, og den mørke øl gjorde underværker. |