Vi valgte at køre til Porto, men først passerede vi en by med masser af storkereder under sanering af deres beboere. Desværre lykkedes det ikke deres udsendte, at få et billede af begivenheden, da tæt trafik gjorde det umuligt af stoppe. Vi gjorde også holdt ved supermarkedet Inter Marche, som er venligt stemte overfor autocamperturister. De havde et specielt parkeringsområde med en fin pusleplads, og mulighed for overnatning, og naturligvis gratis. Helt gratis blev det ikke, da vi til sammen brugte over 100 € på indkøb i supermarkedet. Hvorfor kan Bilka i DK ikke se den mulighed? Vi havde egentligt sigtet efter en plads tæt ved centrum (Luiz d. 1. bro), men vi erfarede, at den var lukket, da den ikke mere er i Campercontact. En undersøgelse viste, at pladsen er lukket pga omfattede hærværk og tyveri fra autocamperne. I stedet fandt vi en plads i Fanzeres lige ved siden af metrostation Venda Nova, hvorfra der er en lille halv times togtur til centrum. Af mystiske årsager fik vi overfrankeret nogle af billetterne, men ellers lykkedes det, at finde de rigtige linjer. Vi brugte eftermiddagen og aftenen i Porto til at gå på opdagelse, smage øl og portvin, købe nogle uundværlige ting og vi sluttede med en middag bestående af noget grønt og noget fra havet. Vejret var rigtig fint til byvandring, sol og ikke for varmt. Trætte og mætte sagde vi godnat men en sort øl. |
Inden vi forlod Aveiro, satte vi hele formuen i
Bitcoins, da de lovede, at vi så ville blive millionærer, og hvem
har ikke lyst til det?
|
Byen med de mange storkereder, hvor alle
tilgængelige pladser blev taget i anvendelse.
|
Supermarkedskæden Inter Marche tager godt imod
autocamperturister.
|
Douro floden i Porto, set fra Luiz d. 1. bro.
|
Luiz d. 1. bro er opført af en lærling hos Gustav
Eiffel, ham med tårnet i Paris, og ikke det skæve i Pisa.
|
Ribeira kajen, ved kvarteret af samme navn er et
populært mål for både lokale og turister.
|
Der er gang i byggekranerne i Porto.
|
Byplanlægning?
|
Katedralen med de voldsomme tårne.
|
Ribeira kvarteret med de stejle og snævre gader,
hvor kun små biler kommer.
|
Alt er ikke lige pænt i Ribeira.
|
Tøjet skal jo tørres!
|
Den centrale plads i Ribeira.
|
Flisebeklædte huse langen Ribeira kajen.
|
Den imponerende bro fra 1886, 3 år ældre en
Eiffeltårnet. På øverste etage kører metroen, og på den nederste
biler. Fodgængere kan benytte begge etager. Det er muligt at kørte
op til den øverste med enten svævebane eller Funicularen, der er en
hejsebane.
|
Portvinsbåde på den side af Douro, hvor
Portvinshusene ligger. I baggrunden Ribeira kajen.
|
Restaurant eller bibliotek, måske begge dele. Vi
kiggede blot indenfor.
|
Vi forsøgte med en rundvisning og smagning i et
stor Portvinshus, men det var ikke lige noget for vores tegnebøger.
|
I stedet fandt vi et ydmygt sted der havde 5
Portvine til 5 €, og de var ganske udmærkede, for der røg da et par
flasker i rygsækken. De hed noget med Cruz.
|
Natfoto fra Luiz d. 1. bro.
|
Pladserne var korte, så der måtte tænkes
kreativt.
|