England - Skotland - Irland - Frankrig 2015 |
||||||
Kapitel 2 | Kapitel 3 | Kapitel 4 | Kapitel 5 | |||
Kapitel 6 | Kapitel 7 | Kapitel 9 | Kapitel 10 | |||
Ahrenkiels.dk | Andre af vore autocamperture |
Vi fulgte La Moselle, og bemærkede restaureringen
af en romersk Akvædukt.
|
Efter en afstikker til Luxembourg for at tanke
billig diesel, er vi nu i Tyskland, og så følger vi Mosel nogle
dage. Vi glemte at tage fotos af autocamperpladsen i Trittenheim,
men den ligger ved Mosel, lidt neden for byen. 49°49'30.9"N 6°54'09.4"E; 6,5€ med fuld service.
|
Herren på billedet har vist stået der for længe.
|
|
Brobyggeriet over Mosel har stået på i nogle år.
|
Vi luntede til Urzig, hvor der skulle være
byfest, så autocamperpladsen var godt proppet til. 49°58'44.0"N 7°00'28.7"E; Autocamperplads, prisen ikke noteret, men med fuld service.
|
|
Vi erfarede at vore gode venner i Hotel Liberty
havde problemer med motorstyringen på vej hjem fra Italien, så vi
aftalte at mødes hos vores vinpusher Oster-Franzen i Bremm ved
Mosel. Vi fik ikke løst problemet, selv om vi var tæt på, men Hotel
Liberty kom hjem i luntetrav. Til gengæld smagte vi en hel del vin
sammen. 50°05'44.1"N 7°07'26.9"E; Rigtig fin autocamperplads med fuld service, samt bad, toilet og mulighed for vinsmagning og indkøb. Prisen husker vi ikke.
|
Skråningerne ved Bremm er nogen af de stejleste i
Europa, der udnyttes til vin.
|
|
Stejl, meget stejl.
|
|
Peter plukker valnødder til julesnapsen, vi har
stadig en sjat.
|
|
Jeg har i min tid som dieseltekniker renoveret
mere end 10.000 brændstofpumper, og så var det stort at se en Hanomag
med en nyrenoveret Bosch dieselpumpe. Det er en 4 cylindret A pumpe
med EP/RSV regulator, og den drives med en fiberkobling.
|
|
Smukke partier langs Mosel.
|
|
Der dyrkes meget vin langs Mosel.
|
|
Vi prøvede først at komme ind på campingpladsen i
Koblenz, men den var proppet til bristepunktet, så vi kørte lidt
nordpå langs Rhinen og fandt en fornem plads i Urmitz ved floden. 50°25'06.3"N 7°31'28.4"E; autocamperplads 5€ i automaten, og fuld service.
|
|
Jernbanebro over Rhinen.
|
|
De tyske soldater betalte også den højeste pris.
|
|
Der er meget trafikeret på Rhinen.
|
Næste stop den lille by Wetzler ved floden Lahn. 50°33'17.0"N 8°29'52.0"E; P-plads med afdeling for autocampere, 8€ incl el og fuld service.
|
Vandorglet "spillede" jævnligt.
|
Byen er rig på bindingsværkshuse, som talrige tyske
byer er det.
|
Man kan kun blive imponeret over restaureringen af
disse huse.
|
Gammel stenbro over Lahn, til den gamle bydel.
|
Samme bro i mørke.
|
Da vi erfarede, at vore gode rejsevenner i Almaty var
på vej til Østrig, aftalte vi at mødes i Bad Sooden-Allendorf, hvor
der er en stor autocamperplads ved floden Werra. Uden at jeg skal
komme nærmere ind på det, blev det et meget festligt gensyn, som tog
2 dage. 51°16'16.6"N 9°58'20.1"E; autocamperplads med fuld service, 8€ pr døgn.
|
Flot gammel bydel, som vi aldrig bliver trætte af at
se på.
|
Torvet i Bad Sooden-Allendorf.
|
Alt har ende, også den pragtfulde tur, som bød på så
mange forskellige oplevelser. Sidste overnatning var i Celle, inden
vi søgte op på motorvejen til Danmark, for at nå et planlagt PUCK
træf på Aarø i Lillebælt. 52°37'39.7"N 10°04'18.7"E; Autocamperplads ved Schützenplatz, som ligger ved floden Aller. Gratis, uden service.
|
Afrunding Endnu en spændende og interessant tur
er tilendebragt. Som det ses ændrede vi planer undervejs, og det er
det fine ved at køre i autocamper. Vi er ikke bundet til et
sommerhus, eller et hotel, så det er meget let at nå nye mål. Vi
håber at beretningen har givet folk mod på at køre autocamper, og at
hvis i allerede kører, kan i måske finde lidt inspiration til jeres
egen tur. |