 |
| I dag er vi på sightseeing i Istanbul. Turen fra Kilyos og
til centrum forgik med offentlig transport, en oplevelse i sig
selv, på trods af det store tidsforbrug, som til dels skyldtes
vort ukendskab til systemet. Først med Dolmus (minibus) så en ny
Dolmus, derefter Metro, så en kabelbane og til sidst sporvogn.
Det resulterede i at "de langsomme" startede med en gang fast
food. Også det var en oplevelse i sig selv, specielt på grund af
de veloplagte tjenere. |
 |
| Da det er søndag har Grand Bazar lukket, så vi må nøjes med
at kigge på nogle småhandlende i sidegaderne. |
 |
| For første gang i mit liv var jeg indenfor i en Moske. Jeg
kender ikke navnet, men kan oplyse at der findes 3200 moskeer i
Istanbul, der 5 gange i døgnet kalder til bøn via højttalerne i
Minareterne. Et sandt støjinferno.
|
 |
| Vi ser igen de kæmpestore flag, i dette tilfælde ved
indgangen til Universitetet. |
 |
| En hel baggård var fyldt med bøger, Vi fandt dog ingen vi
kunne læse. |
 |
| Der er livlig "trafik" i de små gader i centrum. |
 |
| Den Blå Moske, er den største og mest kendte i Tyrkiet, og
den har som den eneste 6 minareter (man kan vel sige at den er 6
cylindret) |
 |
| Moskeen er alt for stor til at være i et lommekamera, men
det lille udsnit giver et indtryk af størrelsen |
 |
| Indenfor ser der sådan ud. Vi hyrede en guide som fortalte
om moskeer i almindelighed og Den Blå i særdeleshed. |
 |
| På vej mod havnen passerede vi dette torv med palmer. Kan du
finde hende,- Henning? |
 |
| Hjemturen forgik med "vandsporvogn" en flot tur ad
Bosperusstrædet. Der er 2 store broer mellem Europa og Asien,
her den ene. |
 |
| Til solens sidste stråler sejler vi under den imponerende
bro. Til højre Europa. |
 |
| Fra vandsporvognen nyder vi solnedgang over Europa. |
|
Til toppen |