Med Signe og Viktor til Rhinen og omegn 2008

del 1          del 2          del 3          Hovedsiden

For fuld skærm tryk f 11

Sommerturen 2008 havde som hovedmål Rhinen. Første overnatning holdt vi som flere gange før i Arnkiel Park ved Munkvoldstrup lige syd for Flensborg. Arnkiel Park har vi en særlig relation til, idet den er opkaldt efter Troels Arnkiel, som var en broder til Johns tip 7 oldefar, men det er en anden historie.

Pladsen er blot en P plads, men der er roligt og fredeligt, og hvis man ikke begynder at campere er overnatning OK

Slesvig har vi kørt meget rundt i, så denne gang gik det stille og roligt ad små veje til færgen ved Glückstadt. Vi sejlede over til Wishhafen, hvor vi overnattede på denne Stellplads.

Fra Wischafen gik det mod syd, og vi fulgte floden Weser til byen Nienburg, hvor der er en Stellplads på dette dejlige sted. Vi var tidligt fremme så vi fik set lidt af byen.

Denne and virkede meget interesseret, og mon ikke den fik en bid brød?

Vi forsatte næste dag langs Weser til Holzminden, hvor vi fandt den herlige plads

Det var blevet rigtig sommer, og vi var jo midt i Aspargesland, så det var en naturlig del af aftensmaden.

Vi var af sted midt under fodbold EM, så campingfatter havde arrangeret bold i teltet. Bemærk udstyret!!!!

Efter en hyggelig aften med fodbold forsatte vi næste morgen til Bad Driburg, hvor vi boede i et hjørne af P pladsen, som var indrettet til overnatning for autocampere. Vi var naturligvis på besøg i de varme bade om aftenen.

Fruen vil gerne kigge butikker, som her i Olpe, hvor vi havde en overnatning, og jeg brugte tiden på en slentretur, hvor jeg fandt denne vandkunst. Aftenen bød på EM fodbold i TV

Den 6 dag nåede vi så Rhinen i Koblenz her ved Deutches Eck. Skibet er netop ved at forlade Mosel for at sejle ud i Rhinen.

På hjørnet hvor de to floder mødes står dette monument, som var rejst af kejser Wilhelm i 1897, men sønderbombet under 2. verdenskrig. I dag er den genopbygget og et mindesmærke for det forenede Tyskland.

Et lille stykke syd for Koblenz ved byen Braubach, fandt vi denne gratis plads i første geled. Når man opholder sig ved Rhinen skal man ikke regne med fred og ro. Der er veje og jernbane på begge sider med rigtig megen trafik og masser af skibe der tøffer forbi hele døgnet.

Udsigten fejler til gengæld ikke noget, her ser vi det gamle slot Marksburg.

Ved siden af pladsen, denne blomsterpark.

Næste morgen fortsatte vi til Loreley klippen, hvorfra denne udsigt kan nydes.

Her ser vi den lange tange, hvor pigen Loreley sidder ude for enden.

Der er altid skibe at se på Rhinen. Bemærk campingpladsen på modsat side, som er lang og smal, så alle har havkig.

Her sidder hun så og synger sine skønne sange, så sømændene sejler på grund, eller er den virkelige grund, det skarpe sving med de mange skær. Oprindeligt stod denne bronzestatue på toppen af klippen, men i 1983 blev hun flyttet til den nuværende placering