![]() |
Dag 9, mandag d. 30. maj, kørselsretning mod vest, 9 km En lille kort køretur på 4 km, bragte os til
Pegasus broen, hvor englænderne som de første satte foden på fransk
jord på D-Dag. |
|
|
||
Inde i museet ved Pegasus broen er
der masser at se på. Hvis man vil i gennem det hele, er der nok til
en hel dag. |
||
|
||
Soldaterne fik blandt andet franske
penge, en parlør og altså tobak udleveret inden landgangen. |
||
|
||
Pegasus broen blev anset for vigtig,
og var derfor første mål for invasionen. Broen blev forholdsvis let
indtaget, uden at lide skade, så det var en god start. Broen er
siden flyttet hen til museet, men en ny og større, er opført hvor den
gamle stod, og den er af samme type. |
||
|
||
Englænderne ankom i Horsa
svæveplaner, så der var kun et landingsforsøg i det uvejsomme
terræn, men der var budgetteret med at nogle ville forulykke. De
lydløse planer har nok overrasket tyskerne, for missionen blev en
succes for englænderne. |
||
|
||
Der var ikke megen beskyttelse for
piloten og hans besætning i svæveplanet, der overvejende bestod af
træ overtrukket med stof. Fordelen ved Horsa i modsætning til
faldskærmstropper, var at soldaterne var samlede, og ikke blev
spredt for alle vinde. Ved landingen blev flyet delt i 2 stykker,
for at soldaterne hurtigt og samlet kunne forlade det. |
||
|
||
Pegasus broen er en vippebro, derfor
den voldsomme kontravægt øverst til venstre. |
||
|
||
Der er udstillet forskellige
køretøjer fra invasionen. |
||
|
||
I Quistreham byggede tyskerne en
solid bunker i 5 etager. Murene er metertykke, så rummene er
forholdsvis små. |
||
|
||
Bunkeren havde naturligvis egen
generator i tilfælde af strømsvigt. Vi tror der gemmer sig en
luftkølet KHD bag den grønne kappe. |
||
|
||
For at komme om på toppen skal man
kravle gennem denne snævre skakt. |
||
|
||
Selv om man kun er 17 meter oppe, er
udsigten over det flade landskab, ganske udmærket. |
||
|
||
Quistreham set fra bunkerens top. |
||
|
||
Måske en Rolls-Royce Merlin V 12, der
trænger til en overhaling. |
||
|
||
En af de mange landgangsbåde, der
blev anvendt på D-Dag og dagene derefter. |
||
|
||
Fra havnen i Quistreham sejler der
færger til England, og hele havnen er omkranset af dobbelt
pigtrådshegn med løbegang imellem, for at undgå blinde passagerer. |
||
|
||
Stranden ved Quistreham med
mindesmærker og flag. |
||
![]() |
||
Stor autocamperplads ved havnen i
Quistreham (45 store pladser), men vi var vel kun 15 - 20 stykker. CC 2128 - N49.28716, W0.24968 - 12€ for 24 timer incl. vand, tømning og strøm, hvis man gider rulle et kabel ud. |
Signes sommertogt 2022 |
|||||||||||||||||||||
![]() Dag 2 |
![]() Dag 3 |
![]() Dag 4 |
![]() Dag 5 |
![]() Dag 6 |
![]() Dag 7 |
![]() Dag 8 |
![]() Dag 9 |
![]() Dag 10 |
|||||||||||||
![]() Dag 11 |
![]() Dag 12 |
![]() Dag 13 |
![]() Dag 14 |
![]() Dag 15 |
![]() Dag 16 |
![]() Dag 17 |
![]() Dag 18 |
![]() Dag 19 |
![]() Dag 20 |
![]() Dag 21 |
|||||||||||
![]() Dag 22 |
![]() Dag 23 |
![]() Dag 24 |
![]() Dag 25 |
![]() Dag 26 |
![]() Dag 27 |
![]() Dag 28 |
![]() Dag 29 |
![]() Dag 30 |
![]() Dag 31 |
![]() Dag 32 |
|||||||||||
![]() Dag 33 |
![]() Dag 34 |
![]() Dag 35 |
![]() Dag 36 |
![]() Dag 37 |
![]() Dag 38 |
![]() Dag 39 |
![]() Dag 40 |
![]() Dag 41 |
![]() Dag 42 |
![]() Dag 43 |
|||||||||||
![]() Dag 44 |
![]() Dag 45 |
![]() Dag 46 |
![]() Dag 47 |
![]() Dag 48 |
![]() Dag 49 |
![]() Dag 50 |
![]() Dag 51 |
![]() Dag 52 |
![]() Dag 53 |
![]() Dag 54 |
|||||||||||
|