|
Fra Åbybro kørte vi til Store Vildmose, og
bemærkede nogle mærkelige røgfaner. Hvis det havde været for 30
år siden ville jeg sige, at det nogle Ford 5000, der var ved at
pløje. |
Da vi kom nærmere på, viste det sig at være
nogle maskiner der samlede Spagnum for Pindstrup Mosebrug. |
Dagens mål Hjallerup Mekanisk Museum, Pintrip
ID 1066. Vi ankom lørdag, hvor der er lukket, men p pladserne
til Autocampere var optaget af biler. Vi forlanger ikke at
pladserne er ledige, for de små Pintrip skilte, er der ingen
andre der kender. |
Så vi tog os den frihed at parkere, hvor de
små biler skal parkere, og her var også skygge, så ren win win. |
Bag museet ligger Ekko parken med rå natur og
kunst. |
Samt en flot samling geder. |
I de uvejsomme områder af Ekko, er der lagt
brædder, så gangbesværede og kørestolsbrugere også kan komme
der. |
Sø med Åkander. |
Søndag brugte vi et par timer i museet. Her
fotoafdelingen. |
Find mors eller mormors symaskine. |
Vi har selv haft flere af de udstillede
telefoner, eller rettere sagt, nogen magen til. |
Spolebåndoptagere var alle unges drøm i
60erne. |
Man kan opleve forskellige værksteds miljøer,
f. eks. smedens. |
Mekanikerens |
Og i et hjørne såmænd en Bosch
dieselprøvebænk, som John blev helt rørt over at se. Det
omkringstående værktøj hører ikke hjemme i selskabet. Man kan
ikke justere dieselpumper med en greb eller en spade. |
Vi har besøgt flere traktormuseer denne
sommer, så det gik vi let hen over. |
Bilerne fik en hurtig gennemgang. |
Midt mellem alt muligt er der placeret en
F-104 Starfighter, der tjente det danske flyvevåben fra 1964 til
midt 80erne. Vi købte ca. 50 stk, hvoraf 13 havarerede. Flyet
var hurtig, men ikke særlig manøvredygtig. Man sagde engang at
en 104 med max hastighed, skulle bruge et areal på størrelse med
Fyn, for at lave et 360 graders drej. |
De vigtigste data på flytypen. |
Udenfor står der en Saab J35 - Draken, kaldet
den flyvende murske pga af deltaformen. Den var i tjeneste hos
det danske flyvevåben fra 1970 - 1993, og blev afløst af F 16.
Draken var ikke så hurtig som F 104 Starfighter, men langt mere
manøvredygtig. Da John i 1971 var rekrut på flyvestation Karup
forlød det, at de kunne lave et 360 grader drej indenfor
flyvestationens område med max speed.ca 2000 km/t. Det var vist
kun teori, men de kunne larme, så jorden rystede når de
startede. |
Midt mellem jetmotorer og gamle mejetærskere
fandt vi en Mini el, populært kaldet "Ellert". Vi havde selv en,
men Jonna kørte kun én tur i den, så det blev Johns "Ella", som
den hed. Og så lige en for drengerøvene. John monterede et ekstra batteri, så han kortvarig kunne give motoren 48 volt, i stedet for de 36 volt som den normalt kørte på, hvilket gav en højere hastighed. Der kørte mange Ellerter i Randers dengang, og så var det jo sjovt at overhale dem. Især på vej på arbejde, når jeg overhalede "Elvita", men nogen gange måtte jeg vente indtil "Elvita" dukkede op, så jeg kunne drøne forbi. Jo det var sjovt at være drengerøv. |
Del 1 Henne til Vedersø | Del 2 Vedersø til Thyborøn | Del 3 Thyborøn til Rødhus | Del 4 Rødhus til Åbybro |
Del 5 Åbybro til Hjallerup | Del 6 Hjallerup til Grønhøjgård | Andre ture | Ahrenkiels.dk |