Vores sommertur i 2007 gennem Tyskland og Tjekkiet til Polen

Vi har nedenfor samlet de mest interessante emner fra turen

 

 
1 Berlin  2 Elbens udspring  3 Auswitch  4 Tatra museet  5 Pilsner Urquell  Andre Autocamperture
 
 
Byen Koprivnice har et stort museum for Tjekkiske Tatra, og udenfor står dette lokomotiv. Inde i museet er der en afdeling der byens stolthed, løberen Emile Zatopek, der vandt 4 olympiske guld medaljer. Zatopek var også kendt under øgenavnet lokomotivet. Museet rummer en stor samling Tatra køretøjer, som er et besøg værd for tekniknørder.

 

Tatra T77A blev produceret fra 1936 - 38. Den var højrestyret og havde som det ses 3 forlygter.

 

Denne lidt ældre model vandt et veteranbilvæddeløb i 2006.

 

Smukt restaureret Tatra.

 

En slags sølvpil!

 

Tatra 603, venstrestyret, men stadig 3 lygter.

 

Flymotorer lavede de også hos Tatra (de var eksperter i luftkølede motorer) En boxer til højre og en med hængende cylindre og tørsump til venstre.

 

Model 1949, går man aldrig fejl af. En meget fornem årgang :-))

 

Tatra var selvfølgelig også indblandet i motorsport.

 

Disse modeller er amerikansk inspirerede.

 

Tatra var et alsidigt foretagende. Til venstre en bil på skinner og til højre et køretøj til sne, med flere aggregater til fremdrift.

 

Tatras unikke tandembagtøj med uafhængig affjedring, der gør deres terrænkøretøjer næsten uovervindelige.

 

Luftkølet V12, med 2 stk. 6 cylindede dieselpumper efter hinanden.

 

Lufkølet 18 cylindret W, med 3 rækker cylindre a´6. Motoren er på 22 liter og yder beskedne 300 HK

 

Turistbusser til brug i ørkenen

 

Vi slutter af med en af de kendte Paris Dakar biler fra Tatra.

 

Til toppen