Vores sommertur i 2007 gennem Tyskland og Tjekkiet til Polen Vi har nedenfor samlet de mest interessante emner fra turen
|
|||||
1 Berlin | 2 Elbens udspring | 3 Auswitch | 4 Tatra museet | 5 Pilsner Urquell | Andre Autocamperture |
Byen
Koprivnice har et stort museum for Tjekkiske
Tatra, og udenfor står dette lokomotiv. Inde i museet er der en
afdeling der byens stolthed, løberen Emile Zatopek, der vandt 4
olympiske guld medaljer. Zatopek var også kendt under øgenavnet
lokomotivet. Museet rummer en stor samling Tatra køretøjer, som er
et besøg værd for tekniknørder.
|
|||||
Tatra T77A blev
produceret fra 1936 - 38. Den var højrestyret og havde som det ses 3
forlygter.
|
|||||
Denne lidt ældre
model vandt et veteranbilvæddeløb i 2006.
|
|||||
Smukt restaureret
Tatra.
|
|||||
En slags sølvpil!
|
|||||
Tatra 603,
venstrestyret, men stadig 3 lygter.
|
|||||
Flymotorer lavede
de også hos Tatra (de var eksperter i luftkølede motorer) En boxer
til højre og en med hængende cylindre og tørsump til venstre.
|
|||||
Model 1949, går
man aldrig fejl af. En meget fornem årgang :-))
|
|||||
Tatra var
selvfølgelig også indblandet i motorsport.
|
|||||
Disse modeller er
amerikansk inspirerede.
|
|||||
Tatra var et
alsidigt foretagende. Til venstre en bil på skinner og til højre et
køretøj til sne, med flere aggregater til fremdrift.
|
|||||
Tatras unikke
tandembagtøj med uafhængig affjedring, der gør deres terrænkøretøjer
næsten uovervindelige.
|
|||||
Luftkølet V12, med
2 stk. 6 cylindede dieselpumper efter hinanden.
|
|||||
Lufkølet 18
cylindret W, med 3 rækker cylindre a´6. Motoren er på 22 liter og
yder beskedne 300 HK
|
|||||
Turistbusser til
brug i ørkenen
|
|||||
Vi slutter af med
en af de kendte Paris Dakar biler fra Tatra.
|
|||||