Med Signe og Viktor til Skt. Petersborg - Murmansk - Nordkapp 2009 Del 1 Randers - Skt. Petersborg Del 2 Skt. Petersborg - Murmansk Del 3 Murmansk - Randers Hovedsiden
|
|
Her følger vores beretning om en spændende tur fra Randers over Sverige og Finland til Skt. Petersborg og videre gennem Karelen over Kola Halvøen til Murmansk og via Nordkapp tilbage til Randers. Vi er ikke rejsejournalister, fotografer eller web designere, så man må tage beretningen som den er. God fornøjelse med læsningen. Med venlig hilsen Signe og Viktor, Jonna og John. Evt kommentarer kan sendes på mail john@ahrenkiels.dk
|
|
Indledningen | |
Vores Autocamper Signe, en Chausson Allegro 96 fra 2008 |
Nytårsdag 2009 var min kone Jonna på arbejde, og i
stedet for at sidde og se skihop, surfede jeg lidt på nettet, og lidt
tilfældigt havnede jeg på campingferie.dk, hvor jeg fandt interesse for
deres rejse til Rusland i eget vogntog, som netop var offentliggjort. Vi
har ofte talt om tage til den russiske del af Karelen, men de mange
myter, der knytter sig til at campere i Rusland på egen hånd, har holdt
os tilbage. Nu var muligheden der pludselig, og da turen var under
ledelse af de kendte campingfolk Peer Neslein og Mads Nielsen, kunne det
vel ikke gå helt galt. Vi har aldrig holdt ferie med andre end den
nærmeste familie, og heller aldrig deltaget i campingtræf af nogen art,
men der var lagt op til en fri form for samvær, idet vi ikke skulle være
medlem af nogen organisation. Der var også planlagt en del guidede ture,
så efter nogen overvejelse bestemte vi os for at melde os til turen. Vi
deltog i et par møder med de øvrige deltagere, og begyndte at forberede
os så godt vi kunne. Signe blev forsynet med 3M vandfilter for at sikre
rent vand, og hun fik også et par Solpaneler på taget, for at sikre
strøm til batterierne. Venner og bekendte var meget bekymrede for
rejsen, vi hørte kommentarer som: I får en bøde hver dag, og i bliver
overfaldet og frarøvet alle ejendele og så videre.
|
![]() Vore vagthund Viktor, der bor fast i Signe |
Når rejsen går til
Rusland, kræver det mange forberedelser ikke mindst papirarbejdet, som
vi kan anbefale at man starter med i god tid.
Man skal søge om visum ved den russiske ambassade, ved at udfylde en formular og vedlægge sit pas der skal have minimum 3 måneders gyldighed efter indrejse, et par fotos, kopi af rejseforsikring og 400.- DKR Dem der har i sinde at køre bil skal have et internationalt førerbevis der udstedes af borgerservice. Det koster 25.- DKR og et foto. Man skal endvidere huske originale registreringsattester på såvel bil som campingvogn, og selvfølgelig gyldigt grønt kort, hvor Rusland er nævnt, samt det røde SOS kort. Overraskende for mange kan man bruge sit Visa kort til at hæve penge, da der er masser af hæveautomater i de større byer. Ved at benytte disse sikrer man sig bedst mod falske penge. Det er også en god ide at anskaffe landkort med både latinske og kyrilliske bogstaver, da navigatorerne kun virker få steder. |
|
Dag 1 Randers Grenå-Varberg |
Skiltet der fortæller at køretøjet må blive på færgen til kl. 6:00 |
Vi havde aftalt at mødes med en del af de øvrige vogntog i Stockholm søndag d. 12 juli kl. 5:30 ved Silja Lines terminal. Vi valgte derfor at starte fra Randers fredag d. 10 juli om aftenen, for at tage natfærgen til Varberg i Sverige. Færgen kom i land kl. 4:15 lørdag, men ved at forsyne sit køretøj med skiltet "sovebil" kunne vi benytte færgens kahyt til kl. 6:00. Dette valgte vi, for at være friske til turen tværs over Sverige. |
|
Dag 2 Varberg - Stockholm |
P-pladsen ved Viking Terminalen |
Vi kørte i land i Sverige i
gråvejr, og inden vi nåede ret langt styrtede regnen ned, og det
fortsatte til vi var næsten i Stockholm, så det blev kun til kørsel. I
Stockholm var der til gengæld strålende og sol og dejlig varmt, så vi
havde udset os Autocamperpladsen ved centrum som overnatningssted. Det
viste sig at pladsen var mere end overfyldt, så vi kørte videre og helt
tilfældig fandt vi en næsten tom P-plads ved Viking terminalen, som
ligger i gå afstand fra centrum. Pladsen var indhegnet og gebyret 50 SKR,
så vi valgte at overnatte der. Der var tre øvrige Autocampere, der dog
ikke hørte til vort selskab, men det giver lidt tryghed når vi er flere
i samme båd. Vi gik en tur langs vandet til knudepunktet "Slussen", og
via en masse trapper kom vi op til "Södra Teatern" hvor nød en Budweiser
med udsigt over mod Djurgården med Skansen og "Gröna Lund". Turen
tilbage gik vi oppe på klippeafsatsen og kom gennem den gamle historiske
gade "Fjelgatan", som dog denne dag var spærret for alt kørende trafik,
og der myldrede med "Poliser" og asiatiske boyguards. Jonna fik opklaret
at det var fordi Sydkoreas Præsident besøgte et hus i gaden. Det
forklarede også tilstedeværelsen af 2 flotte Volvo limousiner. Flere fotos fra Stockholm her: serie 1 Tryk evt. f11 og se fotos i "fuld skærm" Tilbage med pil i browser (gælder alle billedserier)
|
|
Dag 3 Stockholm - Turku (Åbo) i Finland |
Kæmpefærgen "Silja Europa" som vi sejlede med |
Søndag morgen op kl. 4:30, og
efter et herligt morgenbad i Signe og en gang morgenkaffe kørte vi
forventningsfulde til Silja terminalen, hvor vi fandt Mads fra
Campingferie.dk sammen med en del af de andre deltagere. Vi fik
udleveret navneskilte og færgebilletter, og kort tid efter kørte vi
ombord på den imponerende færge "Silja Europa". Under sejlturen hilste
vi på flere af vore medcampister og der blev også tid til en lur og et
bad i kahytten, som var med i billetprisen. Inden afgangen hjemmefra
kunne vi vælge mellem tre muligheder med færgen . 1) Dagtur søndag
2) Nattur søndag/mandag. 3) selv finde en afgang. Vi valgte dagturen på
grund af den imponerende flotte tur gennem skærgården, der skal opleves
for at kunne forstås, og vi var heldige med et rigtigt flot vejr. Om
aftenen tøffede vi stille og roligt ind i havnen i Turku, og efter en
kort køretur ankom vi til campingladsen i Ruusalo. Der var straks dømt
aftenhygge med nogle af de andre campister, idet vi kunne sidde ude i
små grupper og nyde den flotte men lidt kølige aften. Luften summede af
spænding for den forestående tur, og Jonna og jeg sluttede aftenen med
en lille gåtur til den nærliggende strand. Flere fotos fra dag 3 her: serie 2 |
Dag 4 Turku - Vaalimaa, Finland |
|
Bryllupsdagen fejres |
Mandag d. 13 juli fejrede vi
36 års bryllupsdag, og det foregik såmænd på Vaalima Camping i Finland,
som vi nående efter en dag med regn mellem bygerne. Sidst på
eftermiddagen klarede det dog op, så vi kunne holde bryllupsdag få meter
fra søbredden. Som dagen skred frem kom der flere og flere deltagere til
Ruslands turen, og til aften var vi fuldtallige med 19 vogntog, heraf 5
autocampere. Efter aftensmaden var der møde for alle deltagere, hvor vi
skulle udfylde endnu flere blanketter. Denne gang var det registrering
af personer og rejsegods inkl. køretøjer, og der var mødt en
repræsentant op fra around.ru som skulle guide os gennem grænsepassagen.
Vi blev også udstyret med numre til vogntogene og opdelt i 4 grupper
Alfa, Bravo, Charlie, Delta. Vi fik tildelt nr. 11 og var således
førerhund i Charliegruppen. Grupperne var opdelt efter om man havde
walkie talkie, ligesom der var taget hensyn til familier der ville
følges ad. Meningen var nu at vi skulle holde sammen gruppevis, og de
enkelte grupper kunne så kommunikere via walkie. Nu var alt klart til at
indtage Rusland, og tilbage stod kun få kilometer til dagen efter. Flere fotos fra dag 4 her: serie 3
|
|
Dag 5 Vaalimaa - Skt. Petersborg |
Den russiske registreringsattest |
Endelig var dagen vi havde
ventet på, og måske frygtet lidt kommet, nemlig tirsdag d. 14 juli, hvor
vi skulle krydse grænsen til Rusland. Vi startede fra campingpladsen i
nummer orden, og i løbet af få minutter var vi ved grænsen. Første stop
i den Finske afdeling bestod bare i paskontrol og var hurtigt overstået.
Næste kontrol var en russisk forpost, og også her skulle vi bare vise
pas. Det 3. stop blev dog mere langvarig, idet det var køen til
ventebåsene længere fremme, og her herskede der mildest talt kaos.
Russiske og finske biler masede sig frem til højre og venstre for at
komme ind i den efterhånden anseelige kø. Efter lang tids venten fik vi
lov at køre hen til ventepladsen før selve toldområdet. Vi brugte den
lange ventetid
til at lære hinanden at kende, idet vi frit kunne bevæge os mellem
vognene, og der var jo nok at tale om. Der var også rigelig tid til
kaffebrygning og lidt at spise, og endelig blev det vores tur til at
komme i "tolden". Første kontrol var bare et pas og visum check, og et
par stempler, men næste afdeling bestod i registrering af køretøjer. Der
var selvfølgelig lang kø ved lugen, og russerne forsøgte bestandigt, at
mase sin ind mellem os turister, men det lykkedes os med godt sammenhold
og gode albuer at nå frem til lugen. Nu skulle der udfærdiges en russisk
registreringsattest og det tog sin tid, da det hele skulle tastes ind
med kyrillisk alfabet. Laaangt om længe var papirerne færdige, og der
manglende kun toldkontrol af køretøjet, og efter en lang ventetid, kom
der en venlig tolder, og med et kig ind af vinduet blev vi vinket videre
til sidste kontrol, hvor vi aflevere en blanket. På den russiske side
ventede vi alle til hele selskabet efter 6½ time havde passeret grænsen.
Vi var begunstiget af et flot vejr, og vi brugte den lange ventetid til
lidt ryste sammen, så det var ikke så slemt som man skulle tro. Vi kom til Hotel Olgino Camping i Skt. Petersborg i god ro og orden, selv om trafikken ind imellem var tæt, og til tider kaotisk. Det lykkedes fint at holde sammen på kortegen, og vejene var ikke så dårlige endda. Campingplads er vel så meget sagt, og vi valgte alle at parkere på pladsen udenfor, hvor der til gengæld var rigelig plads. Trætte efter en lang dag spiste vi en god russisk menu i hotellets restaurant, og sluttede med happy hour på pladsen. Fotos fra Vaalima - Skt Petersborg her: serie 4 Fotos fra Olgino Camping her: serie 5
|
Dag 6 Skt. Petersborg |
|
Vinterpaladset set inde fra pladsen |
Onsdag den 15. juli blev vi afhentet i bus, og med
dansktalende guide kørte vi mod Skt. Petersborg og på vejen fik vi et
længere historisk gennemgang fra byens grundlæggelse af Peter den Store
i 17 hundrede tallet og frem til nutiden. Vi passerede et væld af kirker
og paladser, de fleste pænt istandsatte efter krigen og kommunismen.
Første stop var ved krydseren Aurora, som havde andel i oktober
revolutionen, og hvor vi mødte de første souvenirboder med alskens
ragelse fra militære ting til dukker af enhver art. Næste stop var på
øen med Peter og Paul fæstningen og den imponerende katedral med
Dronning Dagmars sarkofag. Der blev også tid til en rundgang forbi
statuen af Peter Den Store og ud af dødens port, men heldigvis fik vi
lov at vende tilbage i modsætning til straffefanger der ikke fik
chancen. Inden frokost nåede vi lige, at besøge en større souvenir butik
med et righoldigt udvalg af typiske russiske produkter af fin kvalitet.
Frokosten der bestod af salat, rødbedesuppe, bøf stroganoff og is blev
indtaget i et hæsblæsende tempo, og vi skulle senere erfare at det er
almindeligt på de kanter. Efter frokost besøgte vi Vinterpaladset, der
er så overdådigt at det er ubeskriveligt. Det sås også på besøgstallet,
der var kø og propfyldt overalt. Hjemturen huskes bedst på grund af
bussens tilstand, air con anlægget brød sammen og
varmeapparatet gik på fuld styrke, og der var vel at mærke tæt på 30
grader udenfor, og dagen sluttede da også med regn og torden kl. 23.
Fotos fra Skt. Petersborg her: serie 6 |
|
Dag 7 Skt. Petersborg |
![]() Bussen var den samme som i går, måske a/c virker idag? |
Der var igen torsdag
arrangeret bytur til Skt. Petersborg. Vi ventede spændt på bussen, og
kunne straks genkende "bageovnen" fra onsdag. Der var dog kommet en
smule liv i a/c anlægget, så det var til at holde ud. Hovedattraktionen
var blodskirken, som såvel ude som inde er imponerende. Hele kirken, som
er bygget på stedet hvor Zar Alexander II blev myrdet, er
indvendig smukt dekoreret med mosaikker. Inde i kirken ser man også de
blodstænkte brosten hvor zaren blev myrdet. Uden for kirken er der som
så mange andre steder, fyldt med souvenirboder hvor alt faldbydes, og
selv om det meste er noget ragelse, tiltrækker de mange mennesker. Efter
den sædvanlige hæsblæsende frokost var der planlagt gåtur på hovedgaden
Nevskij Prospect, men på grund af forsinkelser måtte det aflyses, og i
stedet blev det til en kort fotopause ved Isaac Katedralen. Der var dog
nogen der blev i byen, og kom hjem på egen hånd, men vi valgte at køre
med bussen, som gjorde holdt ved et supermarked. Her kunne vi købe alt,
og forretningen var rigtig flot og vi fik købt mad ind til et par dage.
Efter endnu en varm dag sluttede aftenen med en kraftig regnbyge. Det er dog umuligt at se Skt. Petersborg på 2 dage, men vi fik indtryk af en by, der ligner enhver anden storby i Vesteuropa i mange henseender, med prægtige paladser, imponerende kirker, trafikpropper og slum i forstæderne. Fotos fra Skt. Petersborg her: serie 7 |
Del 1 Randers - Skt. Petersborg Del 2 Skt. Petersborg - Murmansk Del 3 Murmansk - Randers Hovedsiden
|