Med Signe og Viktor til Sortehavet 2013 sammen med Roadking
En feriedagbog for gratister og nasserøve

Dag 1

Dag 2

Dag 3

Dag 4

Dag 5 Dag 6 Dag 7 Dag 8 Dag 9 Dag 10 Dag 11 Dag 12 Dag 13 Dag 14 Dag 15
Dag 16 Dag 17 Dag 18 Dag 19 Dag 20 Dag 21 Dag 22 Dag 23 Dag 24 Dag 25 Dag 26 Dag 27 Dag 28 Dag 29 Dag 30

Stranden ligger lige ved vejen til Odessa, og der er busholdeplads lige oven for tilkørselsvejen. Da vi skulle med bussen ind  til Odessa, var der straks en af de lokale, der hjalp os med at finde den rigtige bus, og da vi kom med den, hjalp hun også med betalingen.

Vi fandt ud af at man først betaler, lige før man skal af bussen. Det foregår ved at man sender penge fra hånd til hånd, og de ender i papkassen ved siden af gearstangen. Hvis der skal byttepenge retur, går de igen fra hånd til hånd. Chaufføren ordner dette, mens hans zig-zagger sig gennem den meget tætte trafik.

Odessas vartegn og største attraktion er Potemkins trappe, som går fra havnen og op til centrum. Den ser vældig imponerende ud nedefra, men det skyldes til dels at man har "snydt" med perspektivet. Efter hver afsats snævrer trappen ind fra 22 meter i bunden til 12,5 meter i toppen, og den er kun 27 meter høj.

Ovenfra ser man kun afsatserne. Neden for trappen var man ved at sætte scener op til koncert.

Ovenfor Potemkins trappe stod de sædvanlige platugler. En ung fyr bad mig holde sin Falk, hvilket jeg gjorde. Hvor dum kan man være, det kostede naturligvis og hvor er dyrevelfærden? Det var dog en imponerende fugl at stå med.

Man ser straks at her kommer mange turister.

Vi gik rundt i Odessas gader, sådan lidt på må og få, og passerede flere markedspladser. Her er der malerier.

I sovjettiden brugte man kirker til kartoffellagre og lignende, men i dag restaurerer man på livet løs.

Indkøbscenter

Hold kæft et par botnakker :-)

Det er ikke kun kirkerne, der bliver sat i stand

Igen en markedsgade

Trafikken er ekstrem tæt i Odessa, og det frarådes at køre ind i centrum. Der findes stort set ikke parkeringspladser.

Bemærk denne rundkørsel. Den inderste række biler er parkerede!!!

Da vi skulle hjem kunne vi ikke huske, hvor vi stod af bussen, men vi kunne huske at den havde nr. 270. Vi stod og kiggede på kort, og straks kom der en kvinde og tilbød sin hjælp. Da hun forstod vores problem, tilkaldte hun en mand, der fulgte os flere gader og gennem smutveje hen til busterminalen. Mon vi ville hjælpe en udlænding på samme måde her i landet?

Da vi kom ind i den i forvejen overfyldte bus, gik det i sneglefart ud af centrum. På vejen hjem tændte jeg for Nanna (vores GPS), som kunne fortælle at vi var på rette vej. De omkringstående smilede venligt når Nanna kommenterede chaufførens vejvalg. Vi havde lidt svært ved at forklare, hvor vi skulle af, så igen kom Nanna til hjælp. Vi viste såvel chaufføren som andre i bussen på Nanna hvor vi skulle af. De kunne dog ikke finde ud at de latinske navne på byerne, men en ung fyr kunne, og så fik de hjælpeløse danskere igen hjælp fra en flink Ukrainer.

Beliggenhed: 46.571397 N og 30.894437 Ø
Faciliteter: Skidehuller, affaldcontainere, restauranter, vandhane, rimelig god strand
Pladskategori: Offentlig strandareal
Pris: 20 Griven (ca. 14.- dkr)

Forsiden

næste side forrige side flere autocamperture