Signes sensommertur 2018

Indledning

Dag 1

Dag 2

Dag 3

Dag 4

Dag 5

Dag 6

Dag 7

Dag 8

Dag 9

Dag 10

Dag 11

Dag 12

Dag 13

Dag 14

Dag 15

Dag 16

Dag 17

Dag 18

Dag 19

Dag 20

Dag 21

Dag 22

Dag 23

Dag 24

Dag 25

Dag 26

Dag 27

Dag 28

Dag 29

Dag 30

Dag 31

Dag 32

Dag 33

Dag 34

Dag 35

Dag 36

Dag 37

Dag 38

Dag 39

Dag 40

Dag 41

Dag 42

Dag 43

Dag 44

Dag 45

Andre autocamperture

Inden vi forlod Tuscania, nåede vi at kigge nærmere på byen, og bemærkede at gadeskiltene havde et logo, der minder om vort flag. Byen ligger smukt på et højdedrag, og den gamle bydel er naturligvis omgivet af en bymur af anseelig størrelse.
For at kvittere for den fine plads, rensede vi den for affald og handlede i en af byens butikker.

Vi bevægede os mod næste mål, som var Rom, og de små 100 km tog kun et par timer. Sygic fandt nogle smutveje ad snævre gader, men det gik uden problemer, at finde den autocamperplads vi havde udset. Pladsen ligger tæt ved metroen og der er bad og toilet, samt vand og tømning. Der er bemanding hele dagen og om natten er porten lukket, og det er betryggende, da der er stor kriminalitet i Rom.

Vi ankom først på eftermiddagen i 35 graders varme, og slappede lidt af i skyggen, inden vi bevægede os mod metrostationen ved 16:30 tiden, hvor vi var under 30 grader. Billetten køber man let i en automat, og så var det ellers afsted.

Metroer er altid godt fyldte, og denne her var ingen undtagelse, men på en station, blev alle beordret ud, da der var tekniske problemer. Vi forstod ikke hvad de hæse højttalere skreg ud af oplysninger, og det gjorde de lokale heller ikke. Vi fulgte strømmen og blev klar over at vi skulle med bus.
Nu er en enkelt bus ikke meget til at rumme, hvad der var af folk i et helt tog med mange vogne, så der blev puffet og skubbet, og vi stod tættere end sardiner ligger i en dåse. Temperaturen nærmede sig 50 grader og bussen sneglede sig afsted i den tætte trafik. Vi stod af bussen i nærheden af den station, hvor vi skulle skifte metrolinie, blot for at konstatere at det hele var lukket.

Målet for vores tur var Colosseum, så for ikke at bruge hele aftenen på at fare forvildet rundt, tog vi en taxa resten af vejen. Forsinkelsen betød, at vi ikke nåede at komme inden for murene, men måtte betragte området udefra. Det er jo lidt fascinerende at vandre rundt og tænke tilbage på romerriget, selv om området ved Forum Romanum jo indeholder en række håndværkertilbud.

Fra Colosseum tog vi metroen, til den station hvor vi skulle skifte linje, blot for at konstatere at alle brandalarmer hylede om kap og brandvæsen og militær var tilstede. "Vores metro" var stadig ikke kommet igang.

Vi satte os på en fortovsrestaurant, og fik lidt at spise og drikke, og håbede på at metroen kom i drift, men alarmerne hylede stadig og vi måtte igen med togbus.

Det er en kamp at komme med en sådan, og midt i kampen om at komme ind, lykkedes det nogle tricktyve at liste Jonnas pung op af hendes taske, men der var kun en mindre beløb i €. Det var 3. gang vi blev bestjålet, så vi tager ikke så mange penge med og kun et kreditkort.
Utroligt at man ikke kan besøge en storby, uden at skulle opleve den slags. Det sætter en dæmper på lysten til storbyer.

Vi kom dog hjem ved 22 tiden efter en lang og hård dag, med gode oplevelser, og en oplevelse, vi kunne have undværet.

Inden vi forlod Tuscania ryddede vi autocamperpladsen for affald. Bedømt ud fra typen af affald stammer det fra lokale beboere og ikke fra autocamperturister. Desværre ligger der rigtig meget affald i naturen i Italien, jo længere man kommer sydpå jo værre er det.

Vi venter på en bus, efter at metronettet tilsyneladende rutinemæssigt brød ned.

Vi opgav at finde en metro der kørte, så vi tog en Taxa til Colosseum, men kom 5 minutter for sent til at komme indenfor.

Bygningen er også imponerende set udefra.

Konstantinbuen ved Colosseum.

Via Sacra er mere end 2000 år gammel, men i bedre stand end mange moderne veje i Italien. Vejen fører under Titos triumfbue i baggrunden.

Victor Emanuel monumentet set bagfra i en fart.

Vi fandt ikke ud hvad dette var.

Denne mur trænger til en kærlig hånd.

Rester fra en svunden tid, men restaureret.

Man manglede ikke granit og marmor i oldtidsrom.

Colosseum fanget i dagens sidste solstråler.

Billedet indeholder sandsynligvis: tekst

Vi anmeldte ikke tyveriet at Jonnas pung til politiet, da det, baseret på tidligere erfaringer, er spild af tid.

Autocamperpladsen ligger mellem nogle højhuse, så ind imellem er der lidt skygge.
Dagens køretur 92 km.
CC plads 54516 "
Area Sosta Camper Roma" 20 € med fuld service, toilet og bad. Metro 300 m (hvis den kører).
N 41.86865, E 12.53775 - N 41°52'07", E 12°32'16"

Forrige side Næste side indledning efterskrift andre autocamperture