Forside Del 1 Del  2 Del 3 Del 4 Del 5 Del 6 Del 7 Del 8  Andre ture
 

Med Volvo og  telt til Færøerne og Island 1999

Ruten besejles af færgen Norröna af Torshavn.

Der var guidet tur på færgen, dette er vel autopiloten?

   

Indsejlingen til Torshavn med udsigt til Lagtinget.

Der er en del tunneller på Færøerne, men de er nødvendige for en tidssvarende samfærdsel, både for at forbinde øerne og for at passere fjeldene. De fleste er små og mørke, men trafikken er ringe.

   

Vi ankom i heftig regn, så vandet skyllede ned af alle fjeldene.

På grund at det kolde og våde vejr tog vi ophold på vandrehjemmet i Klaksvik, som er et godt udgangspunkt for at udforske de nordlige af de 17 øer, som udgør Færøerne. Det gamle brændekomfur fra Ribe Jernstøberi, var ombygget til køkkenbord og erstattet af et elkomfur.

   

Klaksvik

Vi havde afsat en dag til at sejle til Kalsoy, kaldet blokfløjten, fordi øen er lang og smal og har hele 4 tunneller i en lang række. Man kan ikke få køretøjer med derover, og der findes kun ganske få på øen.

   
Vi havde læst, at der var busforbindelse fra morgenfærgen vi var med, og det var rigtigt. Da vi ankom holdt der en minibus med et par skolebørn, der skulle med færgen tilbage til Klaksvik. Den kvindelige chauffør var kommet af sted i en form for nattøj, og en smule overrasket over at der var passagerer, der skulle med bussen. Vi kom dog med, men måtte omkring hendes private bopæl, idet hun skulle klæde om og have morgenmad. Vi benyttede ventetiden til gå en tur i hendes landsby. For Tunnellernes tid var eneste mulighed for samfærdsel disse svævebaner, både for internt på øen og eksternt til naboøerne.

Forside                Forrige side                Næste side                ahrenkiels.dk