Med Signe og Viktor til Rhinen og omegn 2008

del 1          del 2          del 3          Hovedsiden

For fuld skærm tryk f 11

Fra Loreley fortsatte vi til Bingen, og tidlig næste morgen sejler vi til Rüdesheim med vore cykler.

Vi starter med at tage svævebanen op over vinmarkerne.

til dette monument. Er der noget tyskerne kan, er det at rejse monumenter. Denne er så vidt jeg husker for krigen med Frankrig i 1870 erne. Da vi besøgte den, var pladsen delvist lukket på grund af arbejder, men vi fik da et indtryk af kolossen. Vi valgte at gå ned til Rüdesheim for rigtigt at nyde turen.

Vi nærmer os byen.

En pause er vel altid tiltrængt, især i ferien.

Der kan gro andet end vinstokke i Rüdesheim, se blot disse flotte kirsebær.

Wein, Weib und Gesang står der på denne karnap, og det passer jo godt til byen.

Drosselgasse er jo et must når man besøger Rüdesheim.

Vi havde orkestermusik til frokosten, og efter lidt shopping cyklede vi tilbage til Bingen. Næste morgen trængte vi til lidt ro og søgte lidt længere mod syd til byen:

Hvorfor er denne lille by, der er gemt i et øde bjergområde så interessant for os. Forklaring følger: I 1759 inviterede Frederik den 5. af Danmark nogle tyskere til at bosætte sig på den jyske hede. Det var de såkaldte kartoffeltyskere, hvoraf nogle familier kom fra netop denne by, således også en af mine forfædre.

Vi besøgte den lokale kirkegård, men fandt ingen spor, men der var da familienavne som er kendte blandt kartoffeltyskernes efterkommere i DK.

Vi fortsatte et stykke vej og boede en enkelt nat i byen Mosbach (ved floden Neckar) med alle bindingværkshusene, som man nænsomt restaurerer.

Midt i byen ligger dette hus, som er 20m2 i grundplan, men til gengæld i 4 etager. Aftenen bød på fodbold i autocamperen.

Næste dag fortsatte vi længere mod syd til byen Oberkirch, men blev stoppet af varmen, som var uudholdelig, så en del af dagen gik i det lokale svømmebad.

Nu fik vi da brug for udekøkkenet til afveksling for grillmaden. Næste morgen vendte vi Signe og efter en enkelt overnatning i Landau ved vandlandet LAOLA, søgte vi op mod Deutsche Weinstrasse.