Med Autocamper folket til Le Mans 2016

Del 1

Del 2 Del 3 Andre ture Ahrenkiels.dk

 

Fredag startede Kim og jeg med en pit walk, og vi så alle teams arbejde hårdt på klargøring. De store teams, som Toyota skiller bilerne helt ad efter træning, og gennemgår og gennemlyser det hele. Bilen er en LMP1, og Hybrid betyder at den kører både på Benzin og El. Den samler energi op under nedbremsning, som så bruges til næste acceleration.
Samlet effekt 986 HK fra henholdsvis en 2,4 liter V6 benzinmotor og en Elmotor. Effekten er ligeligt fordelt.

 

Porche deltager også i LMP1 med en hybrid bil.
En V4 2,0 liter benzinmotor yder 500 HK og trækker på baghjulene, og en 400 HK Elmotor trækker på forhjulene. Batterier er Lithium/ion.

 

Audi R18 kører også i LMP1, og er en hybrid bil.
En 4,0 liter V6 TDI (Diesel), der yder 537 HK på baghjulene og en elmotor, yder 231 Hk på forhjulene. Audierne er næsten lydløse i forhold til benzinbilerne.
Desværre blev 2016, det foreløbige sidste Le Mans for Audi, idet de fremadrettet, vil satse på rene Elbiler i motorsport. Desuden er det vel lidt mærkeligt at konkurrere med sig selv, idet Porche og Audi har samme ejere.
Hvor meget der ydes af elmotorerne i de forskellige hybrid biler, er nok noget forskellig efter forholdene. De angivne er værdier er max opnåelige, men benzin og diesel motorerne kan yde det opgivne hele tiden. Hybridbiler bliver efterhånden også almindelige i gadebilledet.

 

Corvetten, som Jan Magnusson kørte, hører til i LM GTE Pro, en klasse for professionelle teams.

 

Danske Team Formula deltog med denne Ferrari i LM GTE Am, som er amatørklassen. Bemærk den beherskede aktivitet i forhold til de store teams.

 

Pit Walk er meget populært, som det ses. Ford GTE Pro.

 

LM P2 klassen er domineret at Nissan. Bemærk de røde streger, som viser 3 lamper på siden af bilen (findes på alle deltagerne).
Hvis én lampe lyser fører bilen sin klasse, og hvis 2 lampe lyser er den nummer i sin klasse. Hvis alle 3 lyser må du selv gætte hvad det betyder.

 

Sejrpodiet.

 

Fredag sidst på dagen præsenteres alle kørerne ved en parade i Le Mans by.

 

Kørerparaden er et tilløbsstykke.

 

Det lykkedes at får enkelte glimt af kørerne.

 

Vi oplevede starten fra Porsche kurven, men den første time regnede det, så den blev kørt med safetycar. Audi fik problemer netop på grund af regnen, og legede aldrig med om 1. pladsen.

 

Det gjorde Porsche til gengæld. Bemærk den lysende lampe til venstre for 2 tallet, som indikerer at vognen fører sin klasse P1.

 

I LMP 1 udviklede det sig hurtigt til en kamp mellem Porsche og Toyota. Her fører Toyota klassen, se lampen på siden.

 

Søndag formiddag cyklede jeg ud til Arnage svinget, som vist nok er det sted, hvor der køres langsomst. Min favorit Porsche 2 kom før mig.

 

Danske Team Formula i Ferrari, gennemførte løbet.
 
Jan Magnussons Corvette i svinget efter Mulsanne langsiden, hvor der køre over 300 km/t.
 
Jeg cyklede tilbage til Porsche kurven, for at se slutningen. Mange andre havde fået samme ide.

 

Som det ses er der god oversigt og man kan medbringe sin stol.

 

For yderligere info om Le Mans 2016 henviser jeg til hjemmesider om emnet.

Hvis du skulle få lyst at køre en tur til Le Mans, er det absolut en god oplevelse, også selv om du måske ikke interesserer dig for motorsport. Det kan sagtens kombineres med andre mål i området.

Du kan købe pakkerejser, hvor alt er tilrettelagt, eller tage afsted på egen hånd og udforske det på din måde, men du kan også tage med "Autocamper folket", og få lidt hjælp og gode ideer, og en masse spontan hygge.

Autocamper folket har få ledige pladser, og det er helt frivilligt at deltage i de sociale arrangementer.

Læs om turen i FB gruppen "Autocamper folket", og hvis du ikke er medlem, kan du ansøge om det.

 

Med Autocamper folket til Le Mans 2016

Del 1

Del 2 Del 3 Andre ture Ahrenkiels.dk